Kvēpfiltrs — kas tas ir un ko dara?

KvēpfiltrsKvēpfiltrs ir viens no filtriem, ar kuru aprīkotas dīzeļdzinēju automašīnas. Kas tas ir un ko īsti dara, to tad arī vienkāršā veidā mēģināsim pastāstīt tiem, kuriem nav dziļāku tehnisko zināšanu un izpratnes par šiem auto iekšienē notiekošajiem procesiem.

 

 

Daļa no izplūdes sistēmas

Kvēpu filtrs savā funkcijā un būtībā ir daļa no auto izplūdes sistēmas, jo rūpējas par to, lai atmosfērā nonāktu tikai maksimāli tīri auto izmeši. Tas šobrīd ir aktuāls temats, jo gaisa piesāņojums visā pasaulē kļūst arvien lielāks, tāpēc par to tiek domāts globālā mērogā. Ierobežojumi auto industijai ir viens no veidiem, kā tas tiek darīts. Kvēpu filtri nav vienmēr bijuši visām automašīnām, bet gan tā ir aktualitāte pēdējā desmitgadē, kad autobūve ir spērusi daudzus būtiskus soļus tajā virziena, lai radītu videi draudzīgākus spēkratus. Šī filtra galvenais uzdevums ir samazināt kvēpu daļiņu nokļūšanu atmosfērā.

Kā strādā kvēpu filtrs?

Kvēpu filtrs veic līdzīgu darbu, kā to dara katalizators. Sadegšanas procesā rodas piesārņojošās ķimikālijas. Pirms tās nonāk izpūtējā un tad jau atmosfērā, kvēpfiltrs tās mēģina atkārtoti sadedzināt. Šo procesu rezultātā filtrs aiztur lielu daudzumu atkritumproduktu, kas arī pēc kāda laika noved pie filtra aizsprostošanās. Lai to novērstu, mākslīgi tiek radīta augsta temperatūra, kas ļauj attīrīt filtru. Šo procesu sauc par reģenerāciju.

Filtrs nav mūžīgs un dārgi maksā

Lai gan šai auto detaļai ir ilgs nolietojuma laiks, var pienākt diena, kad kvēpu filtrs tiešām vairs nespēj pildīt savas funkcijas. Ir liela iespējamība, ka automašīnai, kas nobraukusi vismaz 300 000 km, var rasties problēmas ar kvēpu filtru. Servisu darbinieki apstiprina, ka tā ir biezgan bieža parādība. Un tālāk ir pats šokējošākais — kvēpu filtra nomaiņa ir ļoti dārgs prieks. To ir vērts darīt, ja automašīna paredzēta ilgstošai lietošanai, ja tās pamatvērtība ir gana liela. Atkarībā no tā, kāds ir auto modelis, tas var izmaksāt pat līdz 1000 eiro. Un vidējam latvietim tā ir ļoti liela naudas summa, jo arī automašīnas taču nav nekādas ļoti jaunās. Cilvēki brauc ar to, ko var atļauties.

Iesaka noņemt kvēpu filtru — vai prāta darbs?

Palasot internetā par šo tēmu, ne viens vien it kā auto eksperts iesaka noņemt kvēpu fltru vispār, jo tad esot mazāk problēmu, mazāk izdevumu, mazāks degvielas patēriņš. Tomēr tas liek pamatoti šaubīties, cik tīri izmeši tad paliek aiz šāda auto, kam ir noslēgts kvēpu filtrs? Skaidrs, ka izmeši paliek sliktāki, kvēpu daļiņas nonāk atmosfērā. Un te nu ir jāuzdod jautājums — cik tas ir ētiski?

Ja mēs kā sabiedrība kopā cīnāmies par to, lai visiem uz planētas būtu labi ne tikai šodien, bet arī rītdien, bet daļa indivīdu dara lietas, kas rada pretēju efektu? Protams, ka tas nerada tādu efektu kā lielrūpniecība vai citas industrijas, bet viss taču sākas ar katru pašu! Pasaule mainās no mums, katrā mājā un katrā galvā.